Czy wiecie, że kolorem roku 2017 jest soczysta zieleń? To doskonale wyjaśnia, dlaczego w ostatnim czasie kategorię superfoods w sklepach ze zdrową żywnością zdominowały… zielone proszki. Chodzi o sproszkowane liście i korzenie różnorodnych roślin obfitujących w chlorofil, silny antyoksydant o wszechstronnie pozytywnym działaniu na ludzki organizm. Obok bardzo dziś popularnych chlorelli i spiruliny karierę robi też młody jęczmień. Czym jest i dlaczego warto włączyć go do diety?

Młody jęczmień występuje w postaci proszku pozyskiwanego z siedmiodniowych łodyżek jęczmienia. W tak młodych źdźbłach trawy jęczmiennej – podobnie jak w kiełkach brokułów czy rzodkiewki – znajduje się o wiele wyższe stężenie witamin i mikroelementów niż we w pełni rozwiniętej formie rośliny. Proszek to wbrew pozorom nie roztarte na pyłek łodygi, lecz sok z ich wnętrza. Do jego pozyskiwania służą specjalne wyciskarki. Produkt następnie poddaje się wirowaniu i częściowemu odparowywaniu pod ciśnieniem w stosunkowo niskiej temp. 30 stopni, która pozwala zachować wszystkie cenne składniki soku.781397bc0630d47ab531ea850bddcf63

Co znajduje się w młodym jęczmieniu? Po pierwsze bardzo dużo białka. W 100 g proszku znajdziemy go aż 30-40 g. Młody jęczmień obfituje w błonnik pokarmowy (3-6 g/100g proszku), zawiera niewielkie ilości tłuszczów (3-4 g) i od 25 do 35 g węglowodanów przyswajalnych. Wartość energetyczna młodego jęczmienia wynosi 315 kcal/100 g.

Jeśli chodzi o witaminy, lista jest znacznie dłuższa. Na pierwszym miejscu należy wymienić silnie przeciwutleniającą witaminę C (457 mg), beta-karoten (1320 μg) i witaminę E (7,4 mg). Poza tym młody jęczmień obfituje w ważny dla kobiet w ciąży kwas foliowy (946 μg), kwas pantotenowy (witamina B5 chroniąca przed chorobą niedokrwienną serca), witaminę B12 (której zwykle brakuje wegetarianom), potas i wapń (wspierające kości) oraz mangan, cynk i krzem, kluczowe zdrowia i siły włosów oraz paznokci.

Poza tym wszystkim nie sposób nie wspomnieć o właściwościach chlorofilu, który nadaje proszkowi tak cudownie zieloną barwę. Cząsteczki tej substancji składają się z centralnie położonego atomu magnezu, a także m.in żelaza. Ze względu na zawartość tych pierwiastków sam chlorofil, a tym samym i młody jęczmień, przeciwdziałają anemii i hemofilii, bo nasilają produkcję czerwonych krwinek. Poza tym oczyszczają krew, działają antybakteryjnie (pomagają utrzymać świeży oddech!), chronią struktury DNA i unieszkodliwiają wiele substancji działających pronowotworowo.

Czy jest jakiś aspekt zdrowia, na który młody jęczmień nie wpływałby korzystnie? Chyba nie! Dzięki działaniu antybakteryjnemu młody jęczmień pomaga walczyć z trądzikiem. Dzięki antyoksydantom opóźnia procesy starzenia, a więc powstawanie zmarszczek. Pomaga przywrócić równowagę kwasowo-zasadową organizmu.

Jak spożywać młody jęczmień? Najlepiej w formie roztworu. Łyżkę proszku wystarczy rozpuścić w 200 ml chłodnej (nie gorącej!) wody albo soku i po prostu wypić, na pół godziny przed posiłkiem. Dziennie wystarczą ci dwie szklanki. Młody jęczmień na pewno sprawdzi się także w różnorodnych koktajlach i zielonych smoothie, w których dzięki zawartości warzyw i owoców jego smak będzie zupełnie niewyczuwalny. Smacznego i na zdrowie!