W wielu domach wciąż panuje monotematyzm, jeśli chodzi o wykorzystywane w kuchni tłuszcze. Masło, margaryna, smalec, jeśli oliwa z oliwek, to najczęściej używana niewłaściwie (np. extra virgin do smażenia). Tymczasem świat tłuszczów roślinnych ma nam do zaoferowania o wiele więcej! Doskonałym tego przykładem jest olej lniany. Rodzimy, znany od dawna, więc powinien go docenić każdy, kto krzywym okiem patrzy na egzotyczny olej kokosowy albo palmowy. Warto zdać sobie sprawę z tego, jak wiele dobrego drzemie w jego kroplach.

Olej lniany pozyskuje się z nasion lnu. Tłoczony jest na zimno i tak też powinien być spożywany – wyłącznie w sałatkach, na pieczywie, w koktajlach. Olej lniany ma bardzo niski punkt dymienia, zatem pod wpływem obróbki cieplnej łatwo ulega niekorzystnym przemianom. Podczas smażenia powstają związki niebezpieczne dla zdrowia. Spożywanie takiego oleju staje się zaprzeczeniem zdrowej diety.

Co kryje w sobie olej lniany? To skarbnica witaminy E, dlatego olej doskonale wpływa na kondycję skóry. Jednak to nie wszystko. Dzięki witaminie E olej lniany chroni układ krążenia, zmniejsza ryzyko miażdżycy i redukuje cholesterol.

Olej lniany ma bardzo korzystny skład, jeśli chodzi o kwasy tłuszczowe. Ma bardzo wysokie stężenie kwasów omega-3, co jest rzadko spotykane w produktach spożywczych. Mało tego – olej z lnu odznacza się bardzo dobrym stosunkiem kwasów omega-3 do omega-6. Dieta przeciętnego Polaka jest zbyt bogata w kwasy omega-6, a te w nadmiarze szkodzą. Spożywanie oleju lnianego pomaga przywrócić równowagę w tym zakresie.

Do czego są nam potrzebne wielonienasycone kwasy tłuszczowe, z których składa się olej lniany? Nie tylko do wspominanego już transportu lipidów we krwi, ale też do odbudowy błon komórkowych czy syntezy wielu substancji regulujących ciśnienie krwi, pracę układu krążenia, obwodowego i ośrodkowego układu nerwowego. Dzięki nim lepiej funkcjonuje układ oddechowy, pokarmowy, moczowy i rozrodczy.

Kto powinien spożywać olej lniany? Każdy! Jednak szczególnie poleca się go kobietom, przyszłym matkom, dzieciom i młodzieży. Kwasy tłuszczowe i fitoestrogeny zawarte w oleju regulują cykl miesiączkowy, dzięki czemu zmniejsza się dokuczliwość wielu kobiecych dolegliwości. U młodzieży składniki oleju wspomagają leczenie trądziku. Natomiast kobiety w ciąży olej lniany chroni przed przedwczesnym porodem, który może powodować dysproporcja między kwasami omega-3 i -6 w organizmie.

Olej lniany można dodawać do potraw bądź pić w czystej postaci w ramach kuracji. Np. przez 3 miesiące przyjmować ok. 4 łyżek oleju dziennie, a potem ilość tę zredukować do 2-4 łyżek.