Polska zima w ostatnich latach jest wyjątkowo kapryśna. Na co dzień wietrzna, deszczowa i szara, siarczystym mrozem i śniegiem zaskakuje dopiero wtedy, gdy nikt się tego nie spodziewa. W takich warunkach nietrudno o zawracające przeziębienia, infekcje i ogólny spadek formy. Na szczęście z pomocą przychodzi nam sama natura i zdrowa żywność. Na rozgrzewkę, poprawę odporności i wzmocnienie przynoszą nam przyprawy z kategorii superfoods – cynamon i imbir. Esencja zimowo-świątecznego klimatu i samo zdrowie. Co zyskujemy dzięki włączeniu ich do diety?

Cynamon – więcej niż udana szarlotka

a554f89dd61cabd2ff833d3468e2008aNiezwykle popularna i łatwo dostępna przyprawa korzenna pozyskiwana z kory drzewa cynamonowego. Ceniona przede wszystkim za wspaniały aromat i smak, który doskonale komponuje się z jabłkami, gruszkami i bakaliami. Niemniej ważne są jednak walory zdrowotne cynamonu. Przyprawa pomaga w leczeniu dolegliwości trawienno-jelitowych: niestrawności, wzdęć i biegunki. Ponadto przydaje się podczas przeziębień, którym towarzyszy katar, bo zmniejsza przekrwienie błony śluzowej nosa i przeciwdziała namnażaniu się bakterii.

Cynamon wykazuje także działanie przeciwstarzeniowe. Dzięki suplementacji diety cynamonem można zwiększyć potencjał antyoksydacyjny organizmu i jego zdolność do ochrony przed wolnymi rodnikami, które powstają podczas wysiłku fizycznego (zwłaszcza u zawodowych sportowców). Ponieważ w różnorodnych badaniach wykazano, że cynamon poprawia stan osób chorób na Alzheimera, cukrzycę, miażdżycę i zapalenie stawów, przyprawa ta jawi się jako niezwykle uniwersalne panaceum na współczesne choroby cywilizacyjne.

Imbir – nie tylko w kuchni tajskiej i sushi

Jeśli chodzi zaś o imbir, to ta aromatyczna przyprawa również wykazuje działanie przeciwzapalne i przeciwgrzybiczo, przede wszystkim na oskrzela i stawy. Ma zbawienny wpływ na przewód pokarmowy – wspomaga produkcję żółci, pobudza do pracy jelita. W medycynie naturalnej znany jest jaki środek przeciwwymiotny, więc warto go wykorzystywać w łagodzeniu skutków ubocznych chemioterapii. Ponadto imbir obniża stężenie cholesterolu i trójglicerydów we krwi oraz działa utleniająco, dzięki czemu podobnie jak cynamon może być stosowany wspomagająco przy leczeniu miażdżycy.

Zebrane argumenty w zdecydowany sposób przemawiają za tym, by cynamon i imbir jak najczęściej dodawać do potraw. To całkiem proste – wystarczy dosypywać go do kawy, owsianki i innych dań na bazie płatków zbożowych, deserów, koktajli mlecznych i owocowych. Przyprawy zadowolą nasze kubki smakowe nie tylko słodkich daniach, ale także tych na słono, którym dodadzą nieco rozgrzewającej pikanterii.